donderdag 26 augustus 2010

Adios Pojom, Adios verano inolvidable!

"Waarom de zomer niet eens een andere invulling geven?" Dat was wat ik dacht toen ik eind vorig jaar Wouter en Miet een mailtje stuurde met de vraag of ze nog een extra handje hulp konden gebruiken in de clinica. En Hopla, direct na de examens was het dan zover: het vliegtuig op, richting Mexico ciudad, en daarna een busritje (positief blijven) met enkele (positief blijven²) tussenstops tot in Pojom city! Onwetend en onder de indruk, zoals iedereen die hier net aankomt vermoed ik, begon ik aan die bijzondere zomer.

Ondertussen zijn we al 8 weken en heel wat ervaringen verder, en een ding is zeker: het zal een zomer geweest zijn om altijd te blijven herinneren. Het afwisselende werk, de opleiding van de promotoren, de onverwachte emergencias, la fiesta de la clinica, het opsnuiven van de authentieke hedendaagse mayacultuur, de prachtige natuur, de wekelijkse zondagse uitstapjes, het verbeteren van de kookkunsten, het handmatig kleren wassen in de rio, de gezellige sfeer onder de vrijwilligers,... Veel tijd om me te vervelen heb ik hier niet gehad.

Ik beleefde ook enkele bikkelharde momenten op medisch vlak. Dat waren dan concreet meestal dagen waarop ik geconfronteerd werd met de beperkingen van de zorg die wij hier kunnen bieden. Beperkingen die niet zozeer kwalitatief zijn, maar gewoon opgelegd worden door de afgelegen ligging, de economische en politieke toestand, de andere opvattingen over ziekte en dood van de plaatselijke bevolking, enzovoort. Achteraf gezien stuk voor stuk zeer boeiende elementen, maar voor een Westerse geneeskundestudent die opgeleid wordt volgens de medische consumptiemaatschappij, die wij Belgen trouwens allemaal vlotjes en naïef als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen, soms harde noten om te kraken.

'Vivir en Amor' is voor mij een project dat verder gaat dan liefdadigheid, dat werkt op basis van een idealistische, maar tegelijk realistische visie om zo op termijn toenemende onafhankelijkheid te stimuleren. Mogen meewerken aan een visie waar je zelf achter staat, terwijl je elke dag veel bijleert en je bovendien ook nog goed amuseert: een onvergetelijke zomer, en dus... plan geslaagd!

Binnen enkele dagen komen Jens en Sabine aan, en vertrek ik dus nog voor 3 weken op rondreis doorheen Guatemala en Mexico. Daarom zeg ik nu al: merci voor het volgen van dit grote kleine avontuur, y hasta la proxima, en Belgica!

PS: hieronder, om het af te leren: de laatste sfeerbeelden met verslag.

Adios pues,

Gunther

Geen opmerkingen:

Een reactie posten