zondag 4 juli 2010

Aangekomen in Pojom!

Buenas!

Het is zover! Na een helse maar boeiende tocht door Mexico en Guatemala, ben ik vanmiddag gearriveerd in Pojom, bij de clinica van Vivir en Amor. Veel busjes, taxi's, brommer, overladen pick-up's (met varkens aan boord, haha) heeft het gekost, maar al bij al is alles zeer vlot verlopen.
Hier zal ik, samen met een aantal andere vrijwilligers, de zomer doorbrengen en waar mogelijk mijn steentje bijdragen tot de lokale gezondheidszorg.
Ik heb er lang over getwijfeld of ik een blog zou aanmaken, maar om praktische redenen denk ik dat dit de meest eenvoudige weg is om af en toe een verslagje uit te brengen. Via facebook zal ik wel melden wanneer ik iets heb gepost. Wie (nog) niet gezwicht is voor dit verderfelijke medium, moet maar gewoon af en toe eens kijken!
Mijn eerste dag hier is natuurlijk wat bijzonder. Alles is nieuw, de cultuur van de Pojomeros is niet te vergelijken met die van het Belgenlandje, en alles komt zowat op je af. Toch werkt dit als een extra stimulans om er vanaf morgen in te vliegen! Hopelijk lukt het wat om met mijn (voorlopig) gebrekkige Spaans met de patiënten te communiceren. Gelukkig zijn er heel wat mensen hier om mij wegwijs te maken en waar nodig bij te staan of te vertalen.
Mijn eerste patiënt heb ik daarnet samen met Katleen bezocht. Het is zondag, dus normaal een rustdag voor de clinica, maar voor dringende gevallen wordt er natuurlijk een uitzondering gemaakt. In dit geval was de patiënt een moeder van 16 jaar die 3 dagen geleden een keizersnede onderging in Huehuetenango (vele uren verwijderd van Pojom), waar een groot ziekenhuis ligt. Nu consulteerde ze met pijn in de onderbuik. Gelukkig viel het allemaal nogal mee. De moeder bleek een blaasinfectie te hebben, en het kindje stelt het goed. Met pijnstilling, ijzersupplementen en een antibioticakuur voor de infectie zal normaal alles dik inorde komen met het jonge gezin.
Op naar de eerste echte werkdag, morgen!

Tot schrijfs
Groeten,

gunther

4 opmerkingen:

  1. Amai Gunther,je bent eindelijk op je plaats,wat een belevenis.
    Beleef de tijd van je leven en hopelijk kan je veel gaan betekenen voor velen van de Pojomeros bevolking.
    Succes met alles wat je doet en voorzichtig hé, je mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Gunther,

    Het doet met zo'n deugd te weten dat je zoveel positieve ervaringen opdoet! Elk moment/elke dag is inderdaad een verrassing, maar tegelijk ook een nieuwe boeiende ervaring! Geniet nog van alles wat op je afkomt, maar blijf voorzichtig!
    Hier is er alvast grote honger naar je volgende verhalen! Het ga je goed! Dikke zoen, Ilse, Kevin en natuurlijk ZASCO!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Gunther,

    Ik merk dat je daar de tijd van je leven aan het doormaken bent.Geniet van de kleine en grote dingen, van elke nieuwe ervaring die deze mensen je daar bijbrengen.
    Wij duimen en denken veel aan je en vragen regelmatig aan mama of papa of ze nog iets van je gehoord hebben.
    Doe het goed en tot binnenkort!

    Peter, Lydia, Lore, Elien, Lieze en Driesje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Gunther,
    We vinden het fijn zo'n mooie foto's te zien van Pojom.Nu kunnen we ons er een beter beeld bij vormen waar je bent en wat je doet.Je brood ziet er heerlijk uit,echt ne Gijsen hé,opa zal fier zijn dat te zien.Geniet nog van wat je meemaakt en zet maar regelmatig je ervaringen op de blog,want er is veel interesse in wat je daar doet.Succes nog en toi,toi.
    Je mama en papa

    BeantwoordenVerwijderen