donderdag 26 augustus 2010

Drie dagen geleden gebeurde er hier nog iets heel bijzonders, zo helemaal aan het einde van mijn verblijf. Ik had de hoop op een bevalling al min of meer laten varen. Niet dat hier niet veel kinderen geboren worden, integendeel, maar de traditionele vroedvrouwen doen hun werk goed en verwittigen de clinica enkel als er zich problemen voordoen.
In dit geval ging het om een jonge moeder die voor het eerst moest bevallen. Omdat de weëen wat lang bleven aanslepen zonder resultaat, kwam de familie ons verwittigen. Voor mij betekende dit een nieuwe, speciale ervaring. Uiteindelijk verliep de bevalling gelukkig nog vrij klassiek en vlot, met na nog 6 uur zwoegen als resultaat een gezond kereltje van 4 kg! Hij kreeg nog geen naam, maar dat is de gewoonte hier in Pojom.
Vooral de setting van het hele gebeuren zal me altijd bij blijven: bevallen op een houten plank als bed, in een huisje zonder verlichting, met een tiental slapende familieleden in diezelfde ruimte én bovendien gekakel van opgewonden kippen en eendjes onder het bed... Je maakt het niet elke dag mee! Nog een leuk detail: de vrouwen bevallen hier gewoon met hun corte (= smalle traditionele rok tot op de enkels) aan. Enkel hélemaal op het laatste moment, namelijk als het hoofdje geboren was, werd de corte een stúkje opgetild.

Met Mateo, de jongen die ik een maand geleden naar het ziekenhuis in Huehuetenango begeleidde, nadat hij een grote manchettewonde opliep aan zijn hand (cfr. infra). Het resultaat van de operatie in het ziekenhuis mag er wezen: op bovenstaande foto zien jullie een stralende Mateo, die ik eergisteren terugzag aan zijn huisje. Enkel een verbandje verraadt nog dat er iets misliep, maar het ziet er naar uit dat hij vrijwel volledig zal herstellen.

In de keuken, met de traditionele broek uit Todos Santos. Na de consultaruimte en de slaapkamer, is dit ongetwijfeld de kamer waar ik het meeste tijd doorbracht de afgelopen maanden. Koken?: Ningún problema!


Een groepsfoto op een volksbijeenkomst. Hierop valt de traditionele klederdracht van Pojom te aanschouwen. Ook de cortes van de vrouwen, waar ik over vertelde bij bovenstaande foto met de pasgeborene, zijn goed vertegenwoordigd.

Enkele traditionele comadronas (vroedvrouwen), die elke woensdag mogen rekenen op enkele uren opleiding, ingericht door de clinica, en natuurlijk vrijblijvend beroep mogen doen op onze hulp bij bevallingen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten